Monday, November 19, 2018

Ujian saringan disleksia

Ada ramai parent yang merasakan anak mereka dyslexic, hanya melalui andaian sendiri atau hanya selepas membuat 'dyslexia screening' atau ujian saringan disleksia. Ujian saringan/screening hanyalah peperiksaan awal.
Untuk kepastian , buatlah pemeriksaan lanjut dan dapatkan pengesahan dari pakar pakar berikut
1. Development Paedtracian
( Bukan Paedtracian/ DrKanak Kanak akan hanya memeriksa kesihatan , masalah pembelajaran bukan kepakaran mereka )
2. Educational Psychologist
3. Klinical Psychologist
4. Occupational Therapist
5. Psychologist
6. Special Need Teacher/ Guru Pendidikan Khas
7. Speech- Language Pathologist/ Therapist
Setiap mereka ada bidang pengkhususan mereka. Diagnose dan assestment yang betul adalah sangat penting untuk merancang intervension yang sesuai. Tujuan assestment / penilaian bukanla untuk pengesahan disleksia sahaja, tetapi adalah untuk mengetahui apakah permesalahan / kondisi seseorang itu. Apabila buat assestment , beritahu kenapa buat assetment, dan biarlah mereka yang menilai dan buat pemeriksaan yang sepatutnya berdasarkan permasalahan yang dimaklumkan. mana tahu ia bukan hanya disleksia atau ada permasalahan lain? Tidak perlu cakap nak buat pengesahan disleksia, nanti yang lain 2 tak diperiksa pula, sebab Doktor dan pakar akan ingat kita nak buat pengesahan disleksia sahaja. Assesment ialah untuk mengetahui dimana kekurangan/defisit/delay. Untuk mengenal pasti the strengh and ciri ciri / personaliti. Follow up mesti dibuat kerana mereka dalam proses pembesaran... apa yang didiagnose hari ini mungkin akan berubah pada tahun depan. What kind of progress sepanjang tahun... jika tiada , perlu ditahu kenapa? kena buat perubahan. Cara pembelajaran tak sesuai? salah diagnose ke?
We are racing against time. Jika salah diagnose, salah buat intervension, selepas setahun dua , anak masih tiada perubahan...
Setiap program intervension dan terapi , terutama di tempat swasta akan melibatkan kos dan masa.
Dapatkanlah assestment dari Dr. dan Hospital. dan berbincang selalu dengan Guru dan Sekolah.

No comments:

Post a Comment