Tuesday, June 18, 2019

Panduan pendaftaran Kad OKU di Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)

Berikut adalah panduan untuk mendapatkan Kad OKU:
1. Pastikan anak-anak / dewasa mempunyai ciri-ciri di bawah salah satu kategori OKU berdasarkan simptom-simptom tertentu.
2. Dapatkan nasihat dan pandangan pegawai perubatan atau pengamal perubatan termasuk doktor pakar perubatan (Swasta atau Kerajaan).
3. Setelah disahkan mengalami kurang upaya, Borang Permohonan Pendaftaran OKU (BPPOKU) perlu diisi. Untuk mengisi borang ini, boleh dapatkan nasihat daripada pejabat JKM terdekat.
4. Paling penting adalah mendapatkan pengesahan Doktor / pegawai / pengamal perubatan.
5. Borang yang telah lengkap dan disahkan beserta sekeping gambar berukuran passport dan salinan dokumen sokongan seperti MyKad /Sijil Kelahiran / MyKid diserahkan kepada pegawai JKM.
6. Kad OKU akan diproses dalam jangkamasa yang ditetapkan oleh pegawai JKM (biasanya 2 minggu)
Syarat-syarat pendaftaran:
1. Warganegara Malaysia
2. Telah disahkan / diperakui oleh Pegawai Perubatan (Kerajaan) / Pengamal Perubatan (Swasta)
3. Kes ketidaupayaan jelas boleh disahkan oleh Pegawai JKM (Penolong Pendaftar OKU)
Kuasa Pendaftaran OKU:
1. Ketua Pendaftar OKU - Pengarah JPOKU
2. Timbalan Ketua Pendaftar OKU - Pegawai JPOKU yang menguruskan pendaftaran OKU
3. Pendaftar OKU - Pengarah JKM Negeri
4. Penolong Pendaftar OKU - Pegawai yang menguruskan pendaftaran OKU di JKMN & PKMD

Sumber https://www.facebook.com/197276240284906/posts/tahukahandaoku-masalah-pembelajaran-kini-dikenali-sebagai-oku-pembelajaran-terda/2438557612823413/



No comments:

Post a Comment