Wednesday, June 26, 2019

Skil kefahaman dikalangan pelajar disleksia

Ringkasan Pertanyaan dari beberapa parent.
( Murid berumur 9,10 dan sebelas tahun. bersekolah dari Tahun 1, alirang perdana dan PPKI. Tahap pemikiran yang selaras dengan umur dan IQ atas 100 ) Ada yang BM bahasa utama dan ada yang English bahasa utama. Prestasi bahasa adalah bergantung kepada bahasa pengantar utama mereka.
Anak sudah boleh membaca walaupun tidak lancar dan sudah boleh menulis walaupun tidak kemas dan ejaan yang salah. sudah boleh membuat ayat pendek. Tapi menghadapi kesukaran untuk menjawab soalan kefahaman dan soalan matematik dalam bentuk ayat. Kemahiran membuat karangan juga amat lemah.
- Jika dibacakan soalan anak saya boleh menjawab dengan lebih pantas dan tepat berbanding mereka membaca soalan sendiri.
- Apabila diberi tajuk karangan untuk free writing. Mereka bole bercererita secara lisan , tetapi apabila tiba masa menulis diatas kertas, jalan cerita jadi berbeza oleh kerana kesukaran untuk menulis dan mengabil masa untuk mengeja.
Apa yang bole membantu mereka untuk mengatasi permasalahan ini?
Jawaban saya.
Selalunya komen yang akan diberikan ialah perlukan lebih latihan menulis supaya lebih kemas, seperti buat latihan monkey bar untuk kuatkan jari, murid kurang vokabulary sebab tu tak bole menulis.
* Apabila murid sudah berumur 9 tahun, mungkin kekuatan jari, finger grip bukan isu ( walaupun masih ada tapi itu untuk murid yang tiada pendedahan kepada aktivitimenulis, tapi disini ialah murid yang sudah bersekolah dari Tahun 1) . Jika tulisan murid bole dibaca . mungkin itu sudah tahap maksimum yang dicapai buat masa ini.
* kekurangan vokabulary juga bukan isu kerana murid boleh bercereita secara lisan, cuma mengalami kesukaran menyampaikannya secara bertulis ke atas kertas.
* Antara sebab kenapa mereka selalu gagal dalam menjawab kefahaman ialah kerana untuk membaca soalan itu sendiri mereka sudah menngunakan extra effort dan apanila habis membaca soalan mereka dah penat semasa nak menulis jawaban ( belum masuk bab mereka lupa apa yang dibaca dan perlu membaca sekali lagi - sebab tu mereka perlukan 'pembaca atau reader' semasa peperiksaan dan tambahan masa )
Carilah guru yang memahami permasalhan murid dan kaedah pembelajaran yang sesuai.

1 comment: